IS DE OPNAME BIJBELS?

In onze Nederlandse Bijbelvertalingen staat het woord opname niet letterlijk. Maar is daardoor de opname van de Bruidsgemeente onbijbels? We gaan kijken of we in de grondtekst het woord opname kunnen vinden.

Harpazo

Het Oude Testament is geschreven in het Hebreeuws en het Nieuwe Testament in het Grieks;Bijbel op kachel we zullen dus in de grondtekst moeten gaan zoeken naar het woord “opname”. In het Grieks is dit het woord “harpazo”. Dit woord “harpazo” of afgeleide woorden hiervan komen in totaal 11x in het Nieuwe Testament voor. Een aantal voorbeelden:

  • 2 Cor 12:2: “Ik ken een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam gebeurde, weet ik niet; of buiten het lichaam, weet ik niet; God weet het – dat zo iemand tot in de derde hemel werd opgenomen
  • Joh 6:15: “Omdat Jezus nu wist dat zij zouden komen en Hem met geweld mee zouden nemen om Hem koning te maken, trok Hij Zich opnieuw terug op de berg, Hij Zelf alleen.”
  • Judas 23: “Red anderen echter met vrees, en ruk hen uit het vuur. U moet ook het onderkleed haten dat door het vlees bevlekt is.”
  • Hand 8:39: “En toen zij uit het water opgekomen waren, nam de Geest van de Heere Filippus weg; en de kamerheer zag hem niet meer, want hij vervolgde zijn weg met blijdschap.”
  • Hand 23:10: “En toen er grote onenigheid ontstond, gaf de overste, die bevreesd was dat Paulus door hen verscheurd zou worden, bevel dat zijn soldaten naar beneden moesten gaan om Paulus uit hun midden weg te rukken en naar de kazerne te brengen.”

We kunnen zien dat het woord “harpazo” op verschillende manieren wordt vertaald, vaak met de betekenis van: verplaatsen, wegnemen, wegrukken. In plaats van al deze vetgedrukte stukjes kun je ook opnemen lezen en dan heb je nog steeds goedlopende zinnen.

Opnameleer

Er zijn beweringen dat de opname een leer is, die pas in de 19e eeuw populair werd. Met name door John Darby en Cyrus Scofield werd dit onderwezen en bekend gemaakt. Als de opname ook al in het Oude Testament genoemd wordt, zou het geen leer meer zijn, die pas later populair is geworden. We gaan op zoek!

Henoch

Het eerste voorbeeld van iemand die werd opgenomen, is Henoch. In Genesis 8:24 staat het als volgt: “Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God nam hem weg.” Het woord wegnemen is in de Hebreeuwse grondtekst “laqach” en heeft de betekenis van “nemen, krijgen, ontvangen, trouwen, weggrissen, wegnemen”.

Elia

Ook Elia werd opgenomen, zoals we kunnen lezen in 2 Koningen 2. Deze opname staat uitgebreid beschreven. De verzen 11 en 12 luiden als volgt “Het gebeurde, terwijl zij al sprekend verdergingen, zie, dat er een vurige wagen met vurige paarden kwam, die tussen hen beiden scheiding maakte. Zo voer Elia in een storm naar de hemel. Elisa zag het en hij riep: Mijn vader, mijn vader, wagen van Israël en zijn ruiters! En hij zag hem niet meer. Toen greep hij zijn kleren en scheurde ze in twee stukken.” Ook in het Nieuwe Testament staat een zeer bekend voorbeeld.

Hemelvaart

Het bekendste voorbeeld van een opname is de hemelvaart van Jezus.hemelvaart In Handelingen 1:9-11 staat het beschreven: “En nadat Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. En toen zij, terwijl Hij van hen wegging, hun ogen naar de hemel gericht hielden, zie, twee mannen stonden bij hen in witte kleding, die ook zeiden: Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.” Opname en wederkomst zijn woorden die nog al eens door elkaar worden gebruikt en verwarring kunnen geven. Dit zijn echter verschillende gebeurtenissen, welke we graag willen uitleggen.

Opname is Bijbels!

Onze conclusie is dat de opname wel degelijk in de Bijbel voorkomt, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament. We mogen de teksten uit 1 Thessalonicenzen 4:16-17 en Openbaring 12:5 serieus gaan nemen. We zien aan een toename van de barensweeën dat de geboorte nabij is en daarom roepen we je op dit ter harte te nemen. Ga dit zelf onderzoeken, ga hier biddend mee om. Je hoeft dit niet zomaar aan te nemen, maar wuif het ook niet weg! Het is een té serieus onderwerp om zomaar aan de kant te leggen.

Hoop

De opname van de Bruidsgemeente is geen simpele ontsnapping uit alle ellende! BlijdschapNee, het is een reddingsactie van God Zelf, om de Bruid veilig te stellen van het naderend onheil. We zijn niet gesteld tot toorn (1. Thess. 5:9), want dat houdt in dat we veroordeeld worden. We mogen leven met de woorden van Paulus in Romeinen 8:1: “Maar als je bij Jezus Christus hoort, word je niet meer veroordeeld. Want dan leef je op de manier die de Geest wil, en niet meer op de manier die je zelf wil”. Dat is onze hoop, dat is onze verwachting! Daar worden we enthousiast en blij van! Jij ook?